De tempel van Hatsjepsoet

Bij het uitstappen van de bus zijn we al vol bewondering. Van op de parking hebben we een mooi overzicht en kunnen we heel goed de tempel en zijn opeenvolgende terrassen zien.

Deir El-Bahari tempel

Geen enkel andere archeologische vindplaats op de westoever is zo adembenemend mooi als de tempel van Hatsjepsoet. De tempel staat in een enorm natuurlijk amfitheater in de Thebaanse heuvels en heeft indrukwekkende terrassen.

Later, in de 5de eeuw maakten de Christenen een koptisch klooster van de tempel. Deir El-Bahari betekent in het Arabisch 'klooster van de zee'.

afbeelding via google : 'Hatsjepsoet'

 

Hatsjepsoet

Thotmoses I, de 3de farao van de 18de Dynastie (1550-1292 v.Chr.), was getrouwd met zijn zuster Ahmose. Uit dit huwelijk werd Hatsjepsoet geboren. Zijn opvolger Thotmoses II, was de zoon van een bij-vrouw en trouwde zijn halfzus Hatsjepsoet. Zij kregen alleen dochters. Daarnaast had hij bij een haremmeisje een zoon verwekt, Thotmoses III.

Na de dood van Thotmoses II weigerde Hatsjepsoet echter aan deze 'nog jonge prins' (slechts 13 jaar) de troon af te staan en werd zij in eerste instantie regentes van Thotmoses III. De dame was echter geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Zij heeft hem van de troon gestoten en begon te regeren in het jaar 1473 v.Chr. Zij was de enige vrouw die lange tijd (22 jaar) over Egypte geregeerd heeft, in vrede met alle buurlanden, zoals Somalië.

Uit haat tegen de vrouw die hem de troon onthouden had, liet Thotmoses III, na haar dood haar namen wegbeitelen en al haar beelden en afbeeldingen vernielen.

De tempel

Hatsjepsoet gaf de opdracht een graftempel te bouwen, alleen bedoeld voor haar en voor haar vader Thotmoses I.

1200 jaar na Imhotep, die beroemd geworden is met zijn piramides, duikt Senenmoet op in de geschiedenis van Egypte. Hij is minister-raadgever en architect van koningin Hatsjepsoet. Zij gebiedt hem om iets grandioos te ontwerpen op de plaats die ze zelf uitgekozen heeft.  Senenmoet verwerft eeuwige roem met zijn originele bouwwerk. Het is de enige tempel in Egypte die zo werd gebouwd: brede terrassen, verbonden door trapleuningen, leiden naar het heiligdom.

Deze tempel bestaat uit drie opeenvolgende terrassen.  Hij is erg elegant omdat de pijlers niet minder dan 16 ribben hebben, iets wat je nergens anders in de vallei terugvindt.

De sfinxen en de obelisk aan weerszijden van de hellingbaan die naar het eerste terras leidde, zijn verdwenen. Een tweede hellingbaan leidt naar het tweede terras. Het derde terras is aan weerszijden omgeven door een zuilengang met Osiriszuilen. Daarachter ligt een binnenplein.

In de tempel, op de tweede verdieping aan de rechterkant, bevindt zich de kapel van de god Amon van Luxor. Op de muur zie je ook afbeeldingen van de god Anubis. Aan de linkerkant wordt de expeditie naar Somalië afgebeeld. Vandaar haalden zij acaciahout. Aan de ingang zelf zie je de wortels van acaciabomen.

De muurschilderingen vertellen over het leven van de koningin-farao. De reliëfs op de zuilenrijen en kapellen gaan over in een bijzondere vrouw die de beroemdste reis in de geschiedenis van het oude Egypte ondernam.

De Tempel van Hatsjepsoet kent vele kleurige reliefs op de muren.

De valk 'Horus' bewaakt de tempel.

De rotsen, door de elementen al honderden jaren aangevreten, zijn door de erosie een ingewikkeld netwerk van diepe kloven en spleten, waar licht en schaduw elkaar afwisselen in de loop van de dag en dat met de tempel een waar juweeltje van grote schoonheid vormt.

Als we boven, op het derde terras staan hebben we een mooi overzicht van de omgeving

We zijn zó onder de indruk dat we de souvenirverkopers er bijna door vergeten. Maar die laten de toeristen niet zomaar vertrekken :-)

In november 1997 kwam Deir el-Bahri op tragische wijze wereldwijd in het nieuws toen op het middelste tempelterras 58 toeristen en 4 bewakers door islamitische terroristen werden vermoord. De dag is hier nog niet vergeten, vooral niet door de mensen die een ezelritje deden en het bloedbad vanaf de rotsen zagen gebeuren.

Van 1993 tot 1997 werd de omgeving van de tempel jaarlijks gebruikt als decor voor de opvoering van de opera Aida van Verdi.