Mooie rit naar Ella en Buduruwagala

We rijden vandaag vanuit Nuwara Eliya, via Ella naar Yala National Park.

Ella is een populair stadje, een plaats om een paar dagen te ontspannen of om fikse wandeltochten te maken.

Het bergplaatsje bestaat uit niet veel meer dan één hoofdstraat waarin hier en daar een huis staat. Er zijn slechts een paar winkeltjes en restaurants die Sri Lankaans en westers eten serveren. Ella is een centrum van de theecultuur en de theestruiken groeien tot bijna in de hoofdstraat. De omgeving met theeplantages, watervallen en heuvels is een ideaal gebied. Het is niet dankzij culturele bezienswaardigheden dat Ella een van de populairste plaatsen in het hoogland is.

Behalve het mooie oude station is er niets, zelfs geen tweederangstempel.

Dat Ella een magneet voor toeristen is, komt door het schitterend berglandschap. Ella biedt pure natuur. Omgeven door kloven, jungle, watervallen en grotten trekt het kleine plaatsje veel wandelaars en natuurliefhebbers aan.

Wij hebben een ideale plaats gevonden: om te stoppen, iets te drinken en van het panorama te genieten.

Vanop het terras van Ella Resthouse hebben we een prachtig zicht op een kloof, de Ella Gap. De kloof met een diepte van 1000 m wordt van boven naar onder breder. Daar beneden begint de zuidelijke kustvlakte. De kloof is ontstaan door de uitschurende werking van het stromende water van de rivier.

Bij helder weer dwaalt de blik over beboste en steile heuvels en over het oneindig diepe dal tot aan de 100-200 km verder gelegen kust.

Dan kan je de vuurtoren aan de zuidkust zien.

De kloof wordt aan de rechterkant begrensd door een bergrug, Ella Rock, en aan de linkerkant door een heuvel die in de volksmond Little Adam’s Peak wordt genoemd.

De Ella Rock kan beklommen worden. De wandeling naar de 1350m hoge Ella Rock is bijzonder populair maar een pittige tocht. Ook de 1141 hoge Little Adam’s Peak is een aantrekkelijke bestemming voor een wandeling.

We rijden verder vanuit Ella. Na een 10-tal km zien we al in de verte iets moois. Het zijn de indrukwekkende Ravana Ella Falls.

De Ravana Ella Falls storten vanaf ongeveer 25 meter hoogte vlak bij de weg met kleine tussenstapjes neer. Enkele Sri Lankanen baden hier zoals prinses Sita hen lang geleden voordeed, althans volgens de legende.

Vanaf de brug onder hebben we een prachtig uitzicht op het sierlijke vallende water. Als je de mensen ziet bij de waterval, dan merk je hoe klein we zijn tegenover die hoogte. We stonden echter TE dicht bij om de volledige waterval op één foto te krijgen. Ik plaats er drie onder elkaar - zo geef ik het geheel van boven tot onder weer.

Eigenlijk moet je denkbeeldig de foto's iets over elkaar schuiven. Zo staan ze in mijn fotoalbum geplakt :-)

We rijden verder, richting zuidkust, langs een smalle weg, door een dorpje … en vervolgens een helling op.

Op een open plek in het bos zien we een enorme rots, die versierd is met kolossale figuren, de boeddha’s van Buduruwagala.

Hier staat een prachtige beeldengroep uit de 9de - 10de eeuw, te midden van de indrukwekkende 'stilte' van de omringende jungle, die bevolkt wordt door grote groepen apen en wolken vlinders. In de droge maanden juni, juli en augustus lessen wilde olifanten hun dorst in het 1700 jaar oude stuwmeer.

Opvallend is dat de afgebeelde figuren meer binnen het mahayana-boedhisme passen dan binnen de in Sri Lanka aangehangen hinayana-stroming. De beelden zijn uitgehouwen in een machtige rots, die de vorm heeft van een olifant (hoofd links) en dus de naam olifant-rots draagt.

De zeven rotssculpturen die meer dan duizend jaar geleden uit een blok graniet werden gebeiteld, stellen verscheidene Boeddha’s en bodhisattva’s voor.

- In het midden staat het grote, 16 m hoge Boeddhabeeld. Deze Boeddha (abhaya mudra) met opgeheven hand beschermt zijn volgelingen. Hij stelt de Boeddha van de Toekomst voor.

- Het witte beeld is de bodhisattva Avalokiteshvara. Hij is aan zijn rechterzijde geflankeerd door zijn welgevormde vrouw Tara (een godin uit het mahayanaboeddhisme). Links van hem staat zijn zoon Sudanakumara.

- Rechts van het grote beeld staan drie reliëfbeelden. De meest linkse stelt de bodhisattva Manjushree voor, de god van de wijsheid; de middelste is de Amithaba Boeddha en de rechterbeeltenis is de bodhisattva Vjrapani.

De bodhisattva’s gelden in het mahayana-boeddhisme als 'verlichte wezens' van compassie en wijsheid. In de 7de tot de 10de eeuw kwam deze stroming van het boeddhisme ook in Sri Lanka voor.

Als je goed kijkt naar de foto's zie je volgende: links van de voeten van de grote Boeddha zit een gat in de rotswand in de vorm van een vlam. Uit dit gat sijpelt een olieachtige vloeistof. Bij volle maan verzamelen de zieke dorpelingen uit de omgeving zich op deze plek. Zij betasten enkele minuten de rotswand en de olieachtige vloeistof om vervolgens ‘genezen’ weer huiswaarts te keren.