Het moderne Bilbao

In vorig deel waren we aan de rechteroever van de rivier. We gaan nu de brug, Puente del Arenal, over en kijken wat Bilbao aan de linkeroever te beiden heeft.

 

We staan opnieuw aan het theater en het eerste wat we zien aan de overkant, is het treinstation Estación de Santander 1898, met een façade uit de belle epoque.

Niet alleen de ligging van het station is apart (op de oever van de rivier) maar ook zijn indeling, met de sporen op de eerste verdieping. De groen-en-gele boogtrommel geeft dit gebouw een zekere uitstraling.

 

Aan de andere kant trekt het historische Ayuntamiento (stadhuis) de aandacht van velen. Het bevindt zich in het echte centrum van Bilbao en ligt gelijk tegenover een populaire woonwijk.

De Ensanche of nieuwe stad, aan de overzijde van de rivier heeft mooie winkelstraten. De belangrijkste straat is de Gran Via de Don Diego López de Haro.  Hier is het financiële en commerciële centrum van Bilbao. Neem je tijd en wandel langs héél veel winkels, openbare instellingen en banken.

 

De oude stad wordt met het nieuwe gedeelte verbonden door middel van vijf voetgangersbruggen.

Dit zijn er al 2 maar over de 3de wil ik iets meer vertellen

De nieuwste brug is Zubizuri-brug. Samen met het Guggenheim was deze brug een van de projecten om de stad Bilbao een nieuwe modernere uitstraling te geven.

Zubizuri betekent in het Baskisch ‘Witte brug’. Het is een ontwerp van Spaanse architect Santiago Calatrava, de wereldberoemde architect van het nieuwe TGV-station van Luik, het luchthavengebouw in Bilbao én de futuristische bodega in Laguardia.

De brug werd gebouwd tussen 1994 en 1997. Deze verbinding tussen het oude en het nieuwe centrum, over de rivier Nervión, bestaat uit een hellende boog.

Oorspronkelijk was gaanpad van glas. Maar de brug werd berucht als gevolg van dat glasoppervlak dat erg glad wordt als het regent. En je moet weten dat het in Bilbao zeker zo’n 128 dagen per jaar regen is. De stad heeft het probleem opgelost door het gebruik van een artistiek tapijt.

Onze laatste namiddag in Bilbao maken we een rondvaart op Nervión. Dank zij een audiofoon krijgen we informatie over de geschiedenis van Bilbao, de Baskische cultuur, bezienswaardigheden op de vaarroute.

We varen langs het Guggenheim museum.

De universiteit van Deusto

De Museo de bellas Artes
Op 5 minuutjes lopen van het Guggenheim, in het park Doña Casilda, ligt het Museo de Bellas Artes. Tot de verzameling van meer dan 6000 stukken, vanaf de 12de eeuw tot heden, behoren Vlaamse primitieven, romaanse en gotische schilderkunst uit Catalonië (onder andere retabels en fresco’s).

Naast de klassieke Spaanse schilderkunst met werken van Morales, El Greco, Zurbarán, Ribera en Goya, zijn er schilderijen van moderne Baskische kunstenaars (Regoyos, Zuloaga en Echevarria).

Ook de Vlaamse en Hollandse schilders van de 15de tot eind 17de eeuw zijn goed vertegenwoordigd – ‘De Woekeraars’ van Quinten Metsys, de ‘Pietá’ van Ambrosius Benson en ‘De Heilige familie’ van Gossaert.

De afdeling moderne kunst bezit, naast een mooie collectie modern Spaans werk – vooral de abstracte schilders zijn de moeite waard – schilderijen van Europese meesters, onder wie Pierre Gauguin, Fernand léger, Oskar Kokoschka, Francis Bacon en Victor Vasarely.

 

Het Palacio Euskalduna

Een brug verder dan het Guggenheim staat het opvallende congres- en concertgebouw Euskalduna, op de plek van een voormalige metaalfabriek.

Daarnaast (donker gebouw) is het Museo Marítimo (maritiem museum).

Het scheepvaartsmuseum ligt op de plek waar vroeger een oude scheepswerf was. Dit museum heeft een oppervlakte van maar liefst 27.000 m² en kent een buiten- en binnengedeelte. Net als voor het Guggenheim trekt het buitengedeelte de meeste aandacht.

 

Estadio de San Mamés

Dit indrukwekkende gebouw met het stadium is de thuishaven van voetbalclub Athletic Bilbao (de oudste voetbalclub van Bilbao, opgericht in 1898). De club is bijna uniek in de Europese voetbaltop omdat er alleen Basken in mogen spelen. Athletic Bilbao heeft altijd meegespeeld in de top van de Spaanse competitie.

Tegen de berghellingen zien we gekleurde huizen en huizen die op Duitse vakwerkhuizen lijken.

Naarmate we verder van het centrum varen, zien we het Bilbao waar vroeger de fabrieken hebben gestaan. Graffiti met leuzen aan de kades geven diverse protesten weer, o.a. de mededeling dat toeristen niet welkom zijn. Hier en daar staat nog een vervallen gebouw, als herinnering aan de rijke industriestad 'Bilbao'.

Tot hier een stuk van onze rondvaart.

 

Nog wat foto’s als afsluiter van ons bezoek in Bilbao.

en totaal andere gebouwen aan de andere kant van de rivier.

 

Wat we NIET gedaan hebben, was het nemen van de Funicular;  een tandradbaan die toeristen naar de top van een berg brengt. Voor slechts 1 euro (heen-en-terug) kan men genieten van mooi panorama , een uitzicht over de vallei van Bilbao en de rivier  Nervión.

 

Onze reis in Noord-Spanje is voorbij. We zijn voldaan en mijmeren over zoveel moois dat we mochten beleven.

 

Het is tijd om de terugreis naar België aan te vatten.

 

Het futuristische luchthavengebouw van Bilbao (Sondika Airport) dat een vliegende duif voorstelt, is ook ontworpen door de Spaanse architect Santiago Calatrava.

Binnenin is het vliegveld erg minimalistisch ingericht, zonder enige versiering. Het binnenkomende zonlicht en de schaduwen van de betonnen ribben van het gebouw zorgen voor opvallende patronen.

 

Het vliegtuig van Brussels Airlines komt eraan ...

Het was ook deze keer een onvergetelijke belevenis.